”Ei mun usko Jumalaan missään vaiheessa hävinnyt – mutta ei se ollut ollenkaan osa mun elämää”, kertoo Kansanlähetysopistolle syksyksi Soundisorvaamo-linjaa rakentava Ulf

Jazzmuusikko Ulf Krokfors antaa musiikillisen osaamisensa ja elämänkokemuksensa syksyllä alkavan Soundisorvaamon käyttöön.

Täyteyttä musiikkiin

”Ei mun usko Jumalaan missään vaiheessa hävinnyt – mutta ei se ollut ollenkaan osa mun elämää”, kertoo Kansanlähetysopistolle syksyksi Soundisorvaamo-linjaa rakentava Ulf Krokfors. Hän on kulkenut rosoista tietä, jollaiselle moni muusikko on ajautunut. 30 vuotta jazzmuusikkona kuljetti päihteiden pariin. Pysäytys tuli eräänä putka-aamuna. Vapauduttuaan säilöstä Ulf rukoili Jumalaa kadulla: ”Mä en klaaraa tätä, auta!”

Rukouksen myötä viinanhimo jäi ja Jumala sai tulla takaisin Ulfin elämään. Jälkeenpäin hän on nähnyt, että kaiken keskellä Jumala kuitenkin oli kulkenut mukana ja varjellut monissa tilanteissa. ”Nyt kun tietää, että Jumala on mukana, niin on ihan eri asia elää tätä elämää”, Ulf kiteyttää ja painottaa, että elämässä on edelleen vaikeita asioita, monenlaista hiottavaa.

Soundisorvaamo-nimeä kantava opintolinja käynnistyy Kansanlähetysopistolla syksyllä. Musiikkillista visiota sorvataan opiston monipuolisen tarjonnan keskellä, jumalanpalvelusmusiikkia toteuttaen ja kehittäen ja konsertteja tehden. Samalla kasvetaan Raamatun tuntemisessa ja hengellisen todellisuuden ymmärtämisessä.

Ulf Krokfors antaa vahvan musiikillisen osaamisensa ja elämänkokemuksensa Soundisorvaamon käyttöön. Paljon improvisaatiopohjalta soittaneena hän haluaa johdattaa kutakin opiskelijaa laajentamaan musiikillista otettaan. Kyse ei ole niinkään soittimen soittamisen hiomisesta, kyse on musiikista. Opettajina linjalla vierailevat muun muassa Junnu Aaltonen, Marzi Nyman, Jukka Leppilampi ja Jukka Tolonen.

Ulf muistelee soololevyään, jonka kappaleet oli paljolti tehty runojen tunnelmiin. ”Silloin olin ottanut mukaan joitakin runoja. Ja mun täytyy sanoa, että kun nyt kuuntelen sitä levyä, ne soitot niihin runoihin oli ne paremmat palat, koska siitä sai jonkinlaista muotoa.” 

Ulf näkee puhumisessa ja improvisaatiopohjaisessa soittamisessa paljon yhteistä: ”Siinä on aika paljon yhtymäkohtia vaikka saarnaamiseen tai yleensäkin kristittynä olemiseen. Jos sä luet paljon Raamattua, niin sä täytyt Raamatulla. Ja sitten kun sä puhut, sä puhut sitä.”

Kuuntele tästä Ulf Krokforsin haastattelu Raamattuavain Extrassa 16.6.2018

Lisätietoja Soundisorvaamo-musiikkilinjasta Kansanlähetysopiston sivuilla.

Veijo Olli
kirjoittaja toimii Kansanlähetyksen radio- ja televisiotyön koordinaattorina.

Radio- ja TV-työ kotimaassa