Suomi ja suomalaiset ovat Jumalan sydämellä. Jumala haluaa jokaiselle ihmiselle ja maallemme hyvää. Erityisesti vaikeina aikoina hän antaa toivoa sekä

Evankelioiminen

Suomi sydämelläni

Suomi ja suomalaiset ovat Jumalan sydämellä. Jumala haluaa jokaiselle ihmiselle ja maallemme hyvää. Erityisesti vaikeina aikoina hän antaa toivoa sekä tähän elämään että ikuisuuteen.

Suomi ja suomalaiset ovat myös minun sydämelläni. Suomi sydämellä –näyn takana on huoli siitä, että suomalaiset ovat kadottamassa Jumalan todellisuuden sekä evankeliumin suuren aarteen.

Suomi sydämellä -vision taustalla on myös huoli kirkon ja herätysliikkeiden vähenevästä evankelioimistyöstä.

Huoli sanomasta

Eräs Kansanlähetyksen evankelioimistyön lipunkantaja kertoi murheensa aikamme kristillisestä julistuksesta, josta

”on häivytetty synti, Jumalan tuomio ja iankaikkinen kadotus. Kun näin on, ei ymmärretä tarvetta pelastukseen, sovitukseen ja Kristuksen ristinuhriin. Kun ei ole enää sanomaa, keskitytään sakramentteihin. Kun opetetaan, että kaste pelastaa, ei tarvita kääntymystä. Kirkossa evankelioiminen tarkoittaa ihmisten vakuuttamista Jumalan lapseudesta kasteen perusteella.”

”Todistaminen uskosta Jeesukseen ja sen pelastavasta merkityksestä on hiipunut. Lain saarna, iäisyysvakavuus ihmisen pelastuksesta ja selkeä kutsu parannukseen ja Jeesuksen seuraamiseen ovat tulleet harvinaisiksi. ”

Tämän elämän jälkeen alkaa ikuisuus. Raamatun mukaan sekä taivas että helvetti ovat totta. Evankeliumia julistetaan, jotta ihmiset kääntyisivät kadotuksen tieltä ja löytäisivät pelastuksen ja Pelastajan.

Evankelioiminen uuteen nousuun

Evankelioinnissa tarvitaan kaikkia kristittyjä. Edellä siteerattu tulen sytyttäjä kertoi kolmesta asiasta, joihin on pyrittävä, jotta evankelioiminen lähtisi nousuun.

  1. Kaikkien tulee tiedostaa tilanne, missä olemme. Meidän tulee tehdä yhteistä parannusta penseydestä, pyytää uutta tulta, ensimmäistä rakkautta.
  2. Meidän tulee nostaa esirukous uskovien heräämisen ja uskosta osattomien puolesta. Myös yksilöinä tulee entistä määrätietoisemmin rukoilla, että saisimme voimaa ja kestävyyttä todistaa uskosta osattomille. Kokouksissa yhteiselle rukoukselle tulisi varata enemmän aikaa. Tulisi järjestää rukouskokouksia.
  3. Meidän tulee jälleen uudelleen tiedostaa suullisen todistamisen arvo ja tärkeys. Tämä koskee kaikkia: nuoria, nuoria aikuisia, työikäisiä ja senioreja. Todistaminen Jeesuksesta ja pelastuksesta ja tämän asian tärkeydestä tulisi saada näkyviin yhä enemmän eri medioissa.

Hän mainitsi myös evankeliumin julistamisen sisältöön liittyviä asioita:

  • ”Jos emme saa ihmisiä vakuutetuiksi heidän tuomion- ja kadotuksenalaisesta tilastaan, ei meillä ole paljon odotettavissa tuloksia evankeliumin julistukseltakaan.”
  • ”Meidän pitää perustella ihmisille: ”Miksi uskoa Jeesukseen tänään?” Eikö perusvastaus kuitenkin ole edelleen tämä: Siksi, että saisin syntini anteeksi, välttäisin syntieni tähden tulevan Jumalan vihan, tuomion ja iankaikkisen helvetin. Tämä vakava jälkimmäinen osa on hyvin pitkälti kadonnut meidänkin julistuksestamme.”

Onko Suomi sydämelläsi?

Moni rukoilee herätystä Suomeen. Herätys ei synny tyhjästä. Rukouksen lisäksi tarvitaan Jumalan sanan runsasta ja rohkeaa julistusta. Vain Raamatun sanassa on voima, joka herättää ihmiset.

Yksilön kohdalla herätys syntyy, kun Jumalan sana osoittaa hänen syntinsä. Mutta Jumalan sana kirkastaa myös Jeesuksen sovitustyötä.

Kansallinen herätys syntyy, kun uskoontulleita ihmisiä on paljon. Sitä minäkin rukoilen.

Uskon, että Suomi ja suomalaiset ovat Jumalan sydämellä, ja hän haluaa pelastaa ystäviämme ja sukulaisiamme.

Kylvämisen ja sadonkorjuun aika

Ole mukana Suomi sydämellä haasteessa ja hengellisessä sadonkorjuussa. Esimerkiksi seuraavilla tavoilla:

  • Rukoile läheistesi puolesta.
  • Rukoile herätystä maamme seurakuntiin, kirkkoihin, herätysliikkeisiin ja järjestöihin.
  • Etsi omaa hengellistä uudistusta rukouksen, Raamatun ja seurakuntayhteyden kautta.
  • Kokoontukaa kristittyjen kanssa rukoilemaan yhdessä koteihin.
  • Järjestäkää kotiseuroja ja evankelioimiskokouksia.
  • Kerro toisille, mitä usko sinulle merkitsee.
  • Rukoile evankelistan armolahjalla varustettuja vaikuttajia maahamme.
  • Osallistu Suomi sydämellä –elonkorjuukeräykseen.
  • Jaa näkyä eteenpäin (esimerkiksi tätä viestiä Twitterissä ja Facebookissa).

Toimimme sen puolesta, että lähetystyömme lisäksi Suomessa evankelioimisnäky syttyy tuleen, ja monet ottavat Jeesuksen vastaan pelastajanaan.

Kirjoittaja Mika Tuovinen on Kansanlähetyksen lähetysjohtaja.