Rauha Jumalan kanssa

1.2.2019

Raamatussa Job sanoo:
Ihminen, vaimosta syntynyt, elää vähän aikaa ja on täynnä levottomuutta, kasvaa kuin kukkanen ja lakastuu, pakenee kuin varjo eikä pysy (Job 14:1–2).

Kaksi asiaa muovaavat elämäämme – pidämmepä siitä tai emme. Kun teemme asioita tiedostaen niiden olemassaolon, elämäntapamme muuttuu. Mutta jos unohdamme, että ne ovat olemassa, teemme asioita eri tavalla. Ettei teidän tarvitsisi jännittää, kerron heti, että ne kaksi asiaa ovat kuolema, jonka jokainen ihminen kohtaa, ja Herramme Jeesuksen Kristuksen tuleminen.

Muistan ne monet kerrat, kun olen kertonut Tansaniassa tukeamme saaville opiskelijoille kuolemasta. Silloin he sanoivat aina: “Voi, älä mainitse sitä, koska se saa meidät ajattelemaan, millaista elämästämme tulee sen jälkeen kun sinä kuolet.” Sanoin heille, että on parempi ajatella sitä nyt voidakseen järjestää elämänsä, kuin sitten kun on jo liian myöhäistä.

Suurimmalle osalle ihmisistä on selvää, että jonain päivänä jokainen meistä kuolee. Totta on myös se, että jotkut rakkaamme kuolevat meidän läsnäollessamme. Tehtävämme on saattaa heidät hautaan ja sen jälkeen peittää hauta omin käsin. Sen pitäisi muistuttaa meitä siitä, että jonain päivänä myös meille tehdään niin. Eräs henkilö sanoi leikkimielisesti: “Asetamme kuolleen arkkuun kasvot ylöspäin, jotta katsoessamme hänen kasvojaan muistaisimme, että myös me makaamme joskus siinä samalla tavalla.”

Ihminen elää vähän aikaa ja on täynnä levottomuutta

Kuolema tulee ilmoittamatta. Meidän pitää olla valmiita koko ajan. Kuvittelepa, jos kuolema tulisi tänään ja tällä hetkellä tai jos se olisi tullut muutama hetki sitten. Missä tilanteessa olisit kuollut? Jotkut kuolema olisi löytänyt saarnaamasta, jotkut autoa ajamasta, jotkut tappelemasta, jotkut tekemästä jotain syntiä, jotkut taas rukoilemasta. Mistä tilanteesta kuolema olisi sinut löytänyt?

Muistan, kuinka erästä pastoria tönäisi bussi hänen ylittäessään tietä ja hän kuoli välittömästi siihen paikkaan. Hän ei saanut aikaa edes jättää hyvästejä vaimolleen eikä lapsilleen. Muistakaamme, että aikamme täällä maan päällä on rajallinen, kuten Job sanoo: Ihminen, vaimosta syntynyt, elää vähän aikaa ja on täynnä levottomuutta, kasvaa kuin kukkanen ja lakastuu, pakenee kuin varjo eikä pysy (Job 14:1–2).

Elämä voi siis loppua milloin vain, varsin mahdollisesti silloin kun emme haluaisi sen vielä loppuvan. Itse asiassa Jeesus puhui tästä useita kertoja. Ajatellaanpa miestä, joka oli korjannut runsaan sadon ja ilmoitti nyt aikovansa syödä ja nauttia elämästä. Mutta hän saikin kuulla, että vielä samana yönä hänen sielunsa otettaisiin pois. Kaikki hänen työnsä oli ollut turhaa, siitä ei ollut nyt mitään hyötyä. Meidät kutsutaan valmistautumaan sitä odottamatonta hetkeä varten, kun kuolema tulee ja ottaa meidät.

Toinen tosiasia on, että Jeesus tulee ja ilmaisee itsensä kirkkaudessa ja voimassa. Hän tuli ensimmäisen kerran ja maailma piti häntä henkilönä, joka sekoitti ihmisten poliittiset ja uskonnolliset järjestelmät. He syyttivät häntä ja lopulta ristiinnaulitsivat hänet julmasti – kuullakseen vain, että kolmantena päivänä hän olikin jälleen elossa. Valitettavasti nuo ihmiset eivät nähneet Kristusta; he vain kuulivat hänestä.

Meillä on rauha hänen kanssaan

Tällaista me koemme myös tänään. Jotka uskovat Jeesukseen, kokevat hänen läsnäolonsa päivästä toiseen. Ne, jotka eivät usko, ainoastaan kuulevat hänestä. Ihmiset kieltävät hänen olemassaolonsa ja päättävät sen tähden tehdä, mitä ikinä haluavat.

Se tosiasia ei muutu, että jonain päivänä koko maailma on näkevä Jeesuksen, ei enää heikkona ihmisenä vaan kunnian Kuninkaana ja herrojen Herrana. Uskovat odottavat näkevänsä hänet omin silmin; siksi he antavat itsensä ja koko elämänsä hänen valtaansa.

Hyvä ystävä, kaksi asiaa on totta: Jokainen kuolee jonain päivänä, ja Jeesus, meidän Herramme, on ilmestyvä kunniassaan. Kuinka valmistaudumme kuolemaan? Muistathan, että kuoleman jälkeen meillä ei enää ole mahdollisuutta sopia Herran kanssa. Sen aika on nyt. Hän tuli meitä varten ja uhrasi itsensä vetääkseen meitä lähellensä, jotta olisimme hänen omiaan, kuolemmepa tai olemmepa yhä elossa.

Hän kutsuu ihmisiä joka päivä. Ihmiset, jotka elävät Jeesukselle, eivät pelkää koskaan kuolemaa, koska he menevät kirkkauteen. Sen vuoksi Paavali sanoi: “Ikävöin jo päästä Herran luokse ja olla hänen kanssaan.”

Pelkäätkö sinä kuolemaa? Uskon, että et pelkää. Jos pelkäät, sinulla ei ole mitään syytä siihen. Tämä Jeesus, joka ilmestyy kirkkaudessaan, on poistanut kaiken sellaisen, mikä kauhistuttaa meitä. Meillä on rauha hänen kanssaan. Jos silti tunnet pelkoa, älä epäröi puhua meille. Olemme aina valmiita auttamaan ja opastamaan sinua.

Haluamme elää siten, että Herramme tullessaan löytää meidät valmistautuneina.

Jumala siunatkoon sinua!

Gerson Mgaya
Kirjoittaja toimii Pohjois-Karjalan Evankelisluterilaisen Kansanlähetyksen piirijohtajana.

Lahjoita:
Tämän opetuksen kohdalla lahjoitukset kohdistuvat Kansanlähetyksen Raamattu rakkaaksi -kampanjalle.

Kertalahjoituksessa, erillisenä tilisiirtona suoraan pankkiin, viite on 70315. Voit käyttää tilinumeroa NORDEA:
FI83 2070 1800 0283 25 tai tämän sivun alareunassa olevia tilinumeroita.

Jumalan siunausta sinulle!

Share This