Teologian tohtori, pastori, piirijohtaja Gerson Mgayan opetus Kansanlähetyksen työntekijäseminaarissa 4.1.2018. Hyvät ystävät, tässä alussa haluaisin muistuttaa meitä yhdestä asiasta. Jumala

Raamattu rakkaaksi ja evankeliumi kaikille

Teologian tohtori, pastori, piirijohtaja Gerson Mgayan opetus Kansanlähetyksen työntekijäseminaarissa 4.1.2018.

Hyvät ystävät, tässä alussa haluaisin muistuttaa meitä yhdestä asiasta.

Jumala on antanut meille kaksi auktoriteettia. Auktoriteetin historiasta eli Jumalan sanan ja auktoriteetin nykyhetkeen eli Pyhän Hengen.  Mitä enemmän käytämme aikaa historiallisen auktoriteetin, Jumalan sanan, parissa ja mitä paremmin ymmärrämme sitä, sen paremmin ymmärrämme myös Jumalan tahdon ja sen työn, jota Jumala meidän puolestamme ja meidän kauttamme tekee, koska Jumalan sanassa meillä on tallennettuna Jumalan teot kautta ihmisen historian, jo ajalta ennen kuin kirjoitukset kirjoitettiin.

Jos otamme vakavasti tämän menneistä tapahtumista kertovan auktoriteetin, tulemme näkemään, että Jumala siirtää vuoria keskuudessamme, koska nykyhetken auktoriteetti on myös keskellämme.  Näiden kahden auktoriteetin, Jumalan sanan ja Pyhän Hengen, välillä vallitsee kaunis yhteistyö. Mutta minua pyydettiin puhumaan Jumalan sanasta, historiallisesta auktoriteetista.

Hyvät ystävät, aivan varmasti te jokainen tiedätte, että minulla on erilainen tausta kuin teillä.

Olen syntynyt Tansaniassa ja asuin siellä 35 vuotta. Myös suurimman osan koulutuksestani sain siellä. Jos vertaan aikaani Tansaniassa niihin seitsemään vuoteen, jotka olen viettänyt Suomessa, huomaan, että lähtökohtamme ymmärtää Jumalaa ovat hieman erilaisia. Olen oppinut, että täällä ihmiset haluavat tietää, kuka Jumala on, ennen kuin he voivat uskoa Häneen.  Tansanian aikanani huomasin, että ihmisten suhde Jumalaan ei ensisijaisesti rakennu siihen, kuka Jumala on, vaan siihen, mitä Hän sanoo. Noina aikoina ihmiset eivät kyselleet, kuka tämä Jumala on, enkä usko, että tilanne on muuttunut tänäänkään.

Lähestyessään Jumalaa näin ihmiset oppivat, että Hänen sanoissaan on voimaa ja niin he sitten alkavat kysyä, että kuka tämä on, kun Hänen sanansa voivat olla niin voimallisia.  Tämä oli myös juutalaisten reaktio sen jälkeen, kun he olivat kuunnelleet Jeesuksen opetuksia Vuorisaarnan vuorella.

Kun Jeesus lopetti nämä puheet, olivat kansanjoukot hämmästyksissään Hänen opetuksestansa, sillä Hän opetti heitä niin kuin se, jolla valta on, eikä niin kuin heidän kirjanoppineensa. (Matteus 7:28–29)

Sanat, joita Jeesus puhui, kertoivat enemmän siitä, millainen Hän oli olemukseltaan. Ihmiset tiesivät, että Hän on toisesta maailmasta.  Hänen sanansa koskettivat heitä, ja he alkoivat seurata Häntä minne ikinä Hän meni.  Johanneksen evankeliumissa Pietari sanoi Jeesukselle, että he eivät voisi mennä kenenkään muun kuin Jeesuksen luo, sillä Hänellä on iankaikkisen elämän sanat.  Ja noiden sanojen kautta he uskoivat ja tiesivät, että Hän on Jumalan Pyhä.

“Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat!  Ja me uskomme ja ymmärrämme, että sinä olet Jumalan Pyhä.”

Opetuslapset tunsivat Jeesuksen sanan kautta, alussa he eivät tunteneet Häntä Jumalana, vaan alkoivat kuunnella Hänen sanojaan. Heidän kuulemansa sanat ilmoittivat heille enemmän siitä, kuka Hän on.  Opetuslapset kuuntelivat sanoja suoraan Jeesuksen suusta!

Raamattu kertoo eräästä henkilöstä, joka halusi aina ensin tietää, mitä Jumala sanoisi, ja vasta sitten hän alkoi toimia. Varaa aikaa ja lue Daavidin elämäntarina. Tulet hämmästymään, että vaikka hän oli vahva kuningas, Daavid ei luottanut armeijansa voimaan vaan Jumalaan, joka puhui hänelle profeettojen kautta.  Jumalan sanan etsiminen oli hänen elämänsä tärkein asia. Sellaisesta elämästä seurasi, että kaikista, yli 40 vuoden aikana käymistään sodista hän ei hävinnyt yhtäkään. Jumala johdatti Daavidia aina, kun hän kysyi Jumalalta neuvoa.  Daavidille Jumalan sana tuli rakkaaksi.

Me palvelemme samaa Jumalaa kuin Daavid. Jos Sana Herralta Jumalalta toi voiton Daavidille, se tuo varmasti voiton myös meille. Mutta ensin Sanan täytyy tulla rakkaaksi meille yksilöinä ja järjestönä.

Kun opiskelin teologiaa, huomasin, että useimmat kirkossa työskentelevät lukevat Raamattua vain, kun he valmistelevat oppituntia (tai saarnaa). Sekin on totta kai hyvä asia, mutta kun teemme Raamattua rakkaaksi, meidän täytyy lukea sitä myös itseämme varten.  Jumalan sana on elävää ja toimivaa!  Kun opiskelemme sitä enemmän itseämme varten, monet epäselvät asiat Jumalasta, itsestämme ja tästä maailmasta selkiytyvät. Ne, jotka ovat tehneet Raamatun rakkaaksi itselleen, ovat saaneet paljon. Ja jos katsot heidän suhdettaan Jumalaan, huomaat, että se on vahva ja vakaa.

Jos kysymme itseltämme, kuinka paljon luemme Jumalan sanaa, mikä olisi vastauksemme?  Tiedän, että henkilö, joka kysyi minulta tätä asiaa, halusi kuulla oman henkilökohtaisen kokemukseni. Kyllä, tässä on vastaukseni: Luen Sanaa joka päivä kaksi tai kolme kertaa. Joka kerta lukiessani luen yhdestä kolmeen lukua kerrallaan. Joten yhtenä päivänä saatan joskus lukea noin kymmenen lukua. Olen tehnyt päätöksen, että vuodessa minun on luettava Raamattu lävitse ainakin yhden kerran. Ja voin kertoa teille, että se on aina toiminut, ja näen, että Herra tekee kaiken aikaa monia asioita elämässäni ja sen kautta.

Viime vuonna uudistimme strategiamme. Sen kautta haluamme nostaa Jumalan sanan sille kuuluvalle paikalle. Haluamme tehdä sen rakkaaksi itsellemme yksilöinä ja järjestönä.  Kun katsomme historiaa sellaisena kuin se on tallennettu Raamattuun, näemme, että ne jotka pitivät Jumalan sanaa prioriteettinaan, kokivat Jumalan läsnäolon keskellään ja Jumala teki työtä omiensa hyväksi.

Jumalan sana on elävää sanaa ja se toimii yhä tänäänkin. Vaikka se kirjoitettiin kauan sitten, sen voima, auktoriteetti ja merkitys eivät koskaan vanhene. Jos olemme todella päättäneet tehdä Raamatun rakkaaksi järjestössämme ja vaeltaa Sanassa uskollisesti, saamme varmasti kokea taas omana aikanamme samanlaista tulta ja paloa kuin järjestömme alkuaikoina.

Daavid, jolle Jumalan sana oli tullut rakkaaksi, sanoi, ”Sinun sanasi on lamppu, joka valaisee askeleeni, se on valo minun matkallani” (Ps. 119:105).  Kun Sana tulee rakkaaksi myös meille, se valaisee tien, jonka läpi kuljemme.  Toisessa kohdassa Daavid sanoi, ”Minä kätken sinun sanasi sydämeeni, etten tekisi syntiä sinua vastaan” (Ps. 119:11). Kun kätket jotain sydämeesi, siitä tulee sinulle rakas.  Sanoisitko, että Jumalan sana on tullut rakkaaksi sinulle?

Tämän päivän maailma on sekoittanut tavoitteemme ja prioriteettimme, niin että meillä on enää tuskin aikaa lukea Jumalan sanaa. Jos haluat olla rehellinen itsellesi, kuinka monta kertaa päivässä sinä istut lukemaan Jumalan sanaa?  Kuinka kauan nuo hetket kestävät?

Koska tavoitteenamme on tehdä Raamattu rakkaaksi, meidän täytyy tietoisesti viettää aikaa Jumalan sanaa lukien. Sanassa on nimittäin niin suuri voima, että se pystyy murtamaan vuoret, jotka ovat sydämissämme. Elämme eksytyksen aikakautta. On olemassa vaara, että monet ihmiset saadaan uskomaan valheisiin.  Kuinka paljon aikaa käytämme Jumalan sanan lukemiseen, kun olemme tällä tavalla yhdessä?

Jumalan sanalla on monta tehtävää. Se ilmoittaa meille totuuden meistä itsestämme ja Jumalasta.

Maailma on antanut meille vääränlaiset lasit, joilla katsomme asioita.
Jumalan sana puhdistaa silmämme: Jäähyväisrukouksessaan Jeesus rukoili tällä tavalla: ”Isä, pyhitä heidät totuudellasi, sinun Sanasi on totuus.” Kirjoitukset paljastavat meille, mikä on totta ja mikä ei. Mutta me tarvitsemme opettajia, jotka ovat niin uskollisia Herralle, että he pystyvät saarnaamaan ja opettamaan Jumalan tahtoa tekemättä kompromisseja.

Elämme maailmassa, mikä suhteellistaa kaiken – häpeilemättä se tekee jopa Jumalan totuudesta suhteellista. Jos emme muuta asenteitamme ja lopeta sitä, joudumme maksamaan siitä sekä kirkkona että kansana. Se tarkoittaa, että joudumme maksamaan siitä myös yksilöinä.  Mutta näen toivoa meidän strategiassamme.  Lopuksi haluan viedä meidät takaisin Joosuan aikaan ja lukea, kuinka Jumala neuvoi häntä:

Joosua 1:8

Älköön tämä Lain kirja sinun suustasi poistuko, vaan tutkiskele sitä päivät ja yöt, että tarkoin noudattaisit, mitä siihen on kirjoitettu, sillä silloin sinä onnistut teilläsi ja silloin sinä menestyt.

Joh. 14:23

Jeesus vastasi ja sanoi hänelle, “Jos joku rakastaa minua, hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.”

Pysytään Jumalan Sanassa ja eletään sen mukaan, niin koemme muutoksen. Jumala teitä siunatkoon!

Gerson Mgaya
Kirjoittaja toimii Pohjois-Karjalan Evankelisluterilaisen Kansanlähetyksen piirijohtajana.

Lahjoita tähän työhön: