Kenen käsitys Jeesuksesta on oikea?

17.4.2019

Eri uskontojen edustajat, ateistit, taiteilijat ja kulttuurikristityt näkevät Jeesuksessa suuren esikuvan ja opettajan. Jeesus-kuvien viidakosta etsitään ylösnoussutta Jumalan Poikaa Apologiafoorumissa, johon voi osallistua Kansanlähetysopistolla Ryttylässä huhtikuun lopussa, 26.‒28.4. Tapahtuman ajankohtainen teema on Ainutlaatuinen Jeesus.

Jeesus on usein hänestä puhuvan ihmisen näköinen. Kun 1800-luvun materialistit tulkitsivat Jeesusta Euroopan teologisissa tiedekunnissa, hän alkoi näyttää keskiluokkaiselta keskieurooppalaiselta herrasmieheltä.
‒ Ei ihmeitä, ei tapahtumia, toteaa dosentti, Uuden testamentin tutkija Timo Eskola Suomen teologisesta instituutista.

Eskola vastaa Apologiafoorumissa kysymykseen, voiko jokainen luoda oman Jeesuksensa vai onko hän lopulta kaikille sama.
‒ Ajallemme on tyypillistä purkaa Jeesuksen elämästä pois veri ja kuolema. Hän ei saa missään nimessä olla uhri syntien edestä. Kun kirjoitin tutkimuksen aikamme Jeesus-romaaneista, havaitsin, että niissä lähes kaikissa poistettiin Jeesuksen kuoleman uhrimerkitys. Se ei sovi humanistin eikä feministin maailmankuvaan.

Raamatuntutkimuksen parissa käydään parhaillaan kiivasta keskustelua uhrista.
‒ Monet teologit yrittävät poistaa sovitusopin Raamatusta ja kirkosta. Heille Jeesus on joko kanssakulkija tai korkeintaan voittoisa Kristus, Christus Victor.

Jos ristin pahennus poistetaan, kirkolta katoaa kyky vastata raadollisessa maailmassa elävien ihmisten vaikeimpiin kysymyksiin, Eskola toteaa.

Jeesuksen ensimmäiset puolustajat muinaisessa Roomassa voivat auttaa nykykristittyä pitämään esillä Raamatun ja kirkon tunnustuksen Jeesusta, uskoo dogmatiikan ja patristiikan dosentti Anni Maria Laato.

Hän puhuu Apologiafoorumissa alkukirkon ja harhaoppien Jeesuksesta.

Ensimmäisinä vuosisatoina kristityt toimivat maailmassa, jossa enemmistö ihmisistä ei tiennyt Jeesuksesta mitään. Kun kristinusko alkoi levitä, kristittyjä ryhdyttiin vainoamaan. Heistä kerrottiin huhuja ja heidän Herraansa pilkattiin.
‒ Kristityt eivät vetäytyneet nurkkiinsa, vaan puhuivat avoimesti. Toisen ja kolmannen vuosisadan apologeetat torjuivat vääriä luuloja ja syytöksiä. He kertoivat myös, mitä kristityt oikeasti uskovat ja miten he elävät.

Kun kristittyjä syytettiin keisarin vastustamisesta, läntisen kirkon varhainen teologi Tertullianus käänsi väitteen ympäri: ”Rooman keisari on Jumalan asettama ja kristityt hänen uskollisia esirukoilijoitaan.”

Apologiafoorumissa ovat mukana myös muun muassa Tuomas Auvinen, Jasu Markkanen, Marja-Kaarina Marttila, Miikka Niiranen, Leif Nummela, Pasi Turunen ja Mikko Sivonen.

Tapahtuman järjestävät Kansanlähetysopisto sekä Opiskelija- ja Koululaislähetys OPKO.

Lisätiedot:
Ollilainen Vesa, raamattukouluttaja, apologialinjan linjavastaava
vesa.ollilainen@sekl.fi
puh. 050 536 0581

Teksti: Danielle Miettinen

Tule mukaan!

Tämän artikkelin kohdalla lahjoitukset kohdistuvat Kansanlähetyksen Raamattu rakkaaksi -kampanjalle.

Kertalahjoituksessa, erillisenä tilisiirtona suoraan pankkiin, viite on 70315. Voit käyttää tilinumeroa NORDEA:
FI83 2070 1800 0283 25 tai tämän sivun alareunassa olevia tilinumeroita.

Jumalan siunausta sinulle!

 

Share This