Eero Junkkaalan opetus Evankelistapäivillä  Seinäjoella 18.8.2015 Pelastusta ei ole annettu missään muussa kuin Jeesuksen nimessä, mutta pelkkä Jeesus ei ole

”Maailmassa ei ole kuin yksi kaupunki, jossa Jumalan Poika vuodatti verensä ihmisten syntien tähden, Jerusalem.” Kuva: Heidi T.

Evankeliumi on Jeesus

Eero Junkkaalan opetus Evankelistapäivillä  Seinäjoella 18.8.2015

Eero Junkkaala opettaa Evankelistojen yhteyspäivillä Seinäjoella. Kuva: ALPelastusta ei ole annettu missään muussa kuin Jeesuksen nimessä, mutta pelkkä Jeesus ei ole evankeliumi. Raamattu sanoo, että ”ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra’ pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee Taivaallisen Isäni tahdon” (Matt. 7:21). Kaikki eivät siis pääse, vaikka ovat hokeneet Jeesuksen nimeä. Vain ne pääsevät, jotka tekevät Taivaallisen Isän tahdon, aina kaikessa? Kuka teistä on näin tehnyt? Vaatimus on liian kova täytettäväksi. Voiko siis kukaan pelastua?

Paavali kirjoittaa Galatalaiskirjeessä, että se joka julistaa jotain toista evankeliumia, on kirottu. ”Te jotka pyritte vanhurskauteen lakia noudattamalla, olette joutuneet eroon Kristuksesta, armon ulkopuolelle” (Gal. 5:4). On siis niitä, joka yrittävät noudattaa Mooseksen lakia, mutta ajautuvat pois Kristuksesta. Lakia pitää noudattaa, mutta sitä noudattamalla emme kuitenkaan pelastu. Miten sitten?
Kolmas varoittava raamatunkohta löytyy Ilmestyskirjasta. Mikä tahansa Jeesus ei ole oikea Jeesus ”Sillä oli kaksi sarvea niin kuin karitsan sarvet mutta se puhui kuin lohikäärme”, ( Ilm. 13:11). Olento näyttää Kristukselta, mutta on peto, antikristillinen tyyppi. Mistä kristitty voi erottaa oikean ja väärän, jos vääräkin näyttää Jeesukselta? Sen voi tunnistaa äänestä. Kyllä valvova Jumalan kansa tunnistaa hyvän paimenen äänen.

Historian Jeesus

Jeesus ei ole oppirakennelma tai filosofia, vaan hän on lihaa ja verta. Jumala valitsi tällaisen tavan pelastaa maailma. Hän päätti lähettää oman poikansa, osan kolmiyhteistä Jumalaa ihmiseksi.

Kristinuskossa Jumala tulee maan tasalle, elämään Jeesuksena ihmisen elämää. Juutalainen historioitsija Josefus kirjoittaa: ”Niihin aikoihin siellä eli Jeesus, joka oli viisas ihminen, jos häntä nyt edes voi ihmiseksi kutsua. Sillä hän teki ihmeellisiä tekoja, ja hän opetti ihmisiä, jotka halusivat ottaa vastaan totuuden. Hän veti puolelleen runsaasti sekä juutalaisia että pakanoita. Hän oli Messias. Ja kun Pilatus kansamme johtomiesten ehdotuksesta oli tuominnut hänet ristille, ne, jotka olivat rakastaneet häntä alusta asti, eivät luopuneet hänestä, sillä hän ilmestyi heille elävänä kolmantena päivänä. Tämän ja kymmenentuhatta muuta ihanaa asiaa olivat Jumalan profeetat hänestä sanoneet. Eikä vielä tänäkään päivänä hänen mukaansa nimitetty kristittyjen heimo ole hävinnyt.” Josefus oli kirjoittanut sen, mitä oli kuullut sanottavan Jeesuksesta ja se on Raamatun ulkopuolelta vahva todistus Jeesuksesta.

"Hic de Virgine Maria Jesus Christus natus est" Tässä Jeesus Kristus syntyi Neitsyt Marialle. Kuva Jeesuksen syntymäkirkosta: Håkan Björkström.

Betlehemissä on rakennettu kirkko sille paikalle, missä tiedettiin Jeesuksen syntyneen. Jeesuksen lapsuuden kaupunki on Nasaret. Siitä kuuden kilometrin päässä sijaitseva Seforis on todennäköinen Joosefin ja Jeesuksen työpaikkakaupunki. Jeesus asui julkisen toimintansa ajan Kapernaumissa. Siellä tiedetään, missä hän asui. Lisäksi tiedämme Jeesuksen kuolinpaikan, siinä on nykyisin Pyhän haudan kirkko. ”Mutta kun aika oli täyttynyt, Jumala lähetti tänne Poikansa.” (Gal 4:4). Se tapahtui tietyssä maailmanhistoriallisessa ajassa. Maailmassa ei ole kuin yksi kaupunki, jossa Jumalan Poika vuodatti verensä ihmisten syntien tähden, Jerusalem.

Evankeliumi lähti liikkeelle Galileasta ja Juudeasta ja levisi nopeasti ympäri maailmaa. Kuva: Heidi T.Evankeliumi lähti liikkeelle Galileasta ja Juudeasta ja levisi nopeasti ympäri maailmaa. Jumala oli valmistanut tätä jo kaksituhatta vuotta. Jumala muistutti omaa kansaansa, Aabraham sai lupauksen: sinun jälkeläisessäsi koko maailma saa siunauksen. Iisak, Jaakob ja Joosef saivat samoja lupauksia. Mooseksen aikana annettiin opetusta siitä, että veren kautta tulee sovitus. Tarvittiin tuhat vuotta ja suunnaton määrä veriuhreja, jotta Jumalan valittu kansa ja maailma ymmärtäisivät veren merkityksen. Jesaja sanoi 700 vuotta etukäteen, että Jeesus naulitaan ristille ja hän on sovitusuhri meidän puolestamme.

Egyptissä oloaika on Vanhan ja Uuden testamentin välinen aika, joka kesti 400 vuotta. Sadat vuodet ovat lyhyitä, kun puhumme historiasta. Kun aika oli täyttynyt Jumala lähetti hänet. Pyhä Henki ilmoitti, että profetiat ovat täyttyneet. Vaikka Jeesus piti julkisen toimintansa aikana parhaimmat puheensa ja suurimmat ihmetekonsa Kapernaumissa, hän joutui valittamaan Kapernaumin kohtaloa. Jumalan Poika ei saanut Kapernaumissa herätystä aikaan. Hänen tiensä oli alennuksen tie, joka päättyi häpeälliseen ja tuskallisimpaan mahdolliseen kuolemaan.

Kapernaum, Jeesuksen kaupunki kiinnostaa Pyhän maan kävijöitä. Kuva: Raimo Raukko

Ylösnoussut Jeesus

Jeesus historian henkilönä on olennainen osa kristinuskoa. Jos hän olisi vain sitä, hän olisi yksi suurmies muiden joukossa. Vasta hänen kuolemansa ja ylösnousemuksensa sinetöivät kristinuskon ainutlaatuisuuden.

Paavali kirjoittaa: ”Ellei Kristusta ole herätty, meidän julistuksemme on turhaa puhetta, turhaa on myös teidän uskonne.” (1. Kor. 15:14). Näin Jumala on tämän tehnyt ja tämä on totta. Meille se merkitsee, että Jeesus elää tänään. Hän ei ole vain historian henkilö. Hän on persoona, hän muuttaa ihmisen elämän, hänet voidaan kohdata. Jeesuksen hauta on tyhjä.

Jeesus on evankeliumi mutta hän on myös laki

Laki on kaikki Raamatussa olevat käskyt, kiellot, nuhteet, kehotukset, ohjeet ja ihanteet. Ei vain Mooseksen laki, vaan myös Uudessa testamentissa esim. Vuorisaarna ja monet Paavalin opetukset ovat lakia. Evankeliumia ovat lupaukset, armo, anteeksiantamus ja sovitus. Se on lahjaa, se ei vaadi mitään vaan antaa kaiken. Laki vaatii kaiken, evankeliumi ei vaadi mitään.

Miksi tarvitaan lakia? Laki on ensinnäkin Jumalan tahdon tie. Toteuta Jumalan lakia ja elämä menee hyvin. Pidä kymmenen käskyä, saat elämääsi siunauksen. Se ei kuitenkaan ole tie taivaaseen. Lakia noudattamalla ei kukaan pelastu, mutta se on silti Jumalan pyhä tahto. Jos kaikki ihmiset pitäisivät lain, täällä maailmassa olisi hyvä elää. Se ei kuitenkaan mene niin edes meidän kristittyjen elämässä.

Lain toinen tehtävä on osoittaa meidät lain rikkojiksi. Syntyy jännite: sinun täytyy pitää laki, mutta et pysty siihen. Syntyy sisäinen kamppailu, josta Raamattu puhuu esimerkiksi Roomalaiskirjeen 7. luvussa. Lain toinen tehtävä on ilmaistu näin: ”Eihän yksikään ihminen tule Jumalan edessä vanhurskaaksi lakia noudattamalla. Lain tehtävänä on opettaa tuntemaan, mitä synti on.” (Room. 3:20). Ihminen on itsekäs ja ylpeä, kaikessa omaa etua ajava. Vanhurskautemme on kuin saastainen vaate. Laki näyttää synnin, jotta tarvitsemme Kristusta syntiemme anteeksiantajaksi.

"Laki on kaikki Raamatussa olevat käskyt, kiellot, nuhteet, kehotukset, ohjeet ja ihanteet." Kuva: Heidi T.

Otan Jumalan lain niin vakavasti kuin osaan, mutta tiedän, että en koskaan onnistu sitä täysin täyttämään. Samalla tiedän, että Jeesus pelastat minut juuri tällaisena, lain käskyt rikkoneena. Vaikka en osaa enkä muista tunnustaa kaikkia syntejäni, minun on uskottava itseni Jeesuksen käsiin.

Jeesuksen elämä on meille lakia ja Jeesuksen kuolema evankeliumia. Sinun pitää elää kuin Jeesus, hän on esikuva. Kun tapaat jonkun, jonka ohi tekisi mieli kulkea, kulkisiko Jeesus? Rima on niin korkealla, että siihen ei kukaan yllä. Silti sen mukaan on pyrittävä elämään.

Tarvitsemme lakia, mutta pelastuksen asiassa sillä ei ole mitään tekemistä. Siinä riittää vain Kristus. Kun sydän kysyy, kelpaanko minä Jeesukselle, kun olen rukoillut huonosti ja on kiusauksia ja kurjia ajatuksia, kelpaanko? Et sinä sen takia ole kelpaamatta. Täytetty työ on täytetty. Olet aina riittävän huono, että Jeesus olisi kaikki kaikessa.