Sanna Suutari valmistautuu lähtemään ensimmäiselle työkaudelleen medialähetystyöhön syyskuussa 2017. Kohteena on kristillinen SAT-7-satelliittitelevisioasema, jonka kansainvälinen pääkonttori sijaitsee Kyproksen saarella itäisellä

Elonkorjuuta puimurilla

Sanna Suutari valmistautuu lähtemään ensimmäiselle työkaudelleen medialähetystyöhön syyskuussa 2017. Kohteena on kristillinen SAT-7-satelliittitelevisioasema, jonka kansainvälinen pääkonttori sijaitsee Kyproksen saarella itäisellä Välimerellä. Se lähettää sekä evankelioivia että sosiaalisia ohjelmia Lähi-itään ja Pohjois-Afrikkaan kolmella eri kielellä.

Sanna ja mandariinipuu tulevassa kotimaassa

Mutta miten maalaistalon tyttö kiinnostui mediatyöstä?

”Minulla on kaupallinen ja hallinnollinen koulutus, ja lähetyskurssin alkupuolella aloimme etsiä työalaa, jolla voisin käyttää ammatillisia vahvuuksiani. Kypros ja SAT-7 vilahtivat puheissa, mutta aluksi ajattelin, että se kuulostaa melkein liian hyvältä – eikös lähetystyön pitäisi olla vaivalloista rämpimistä ja epämukavuusalueella kasvamista?  Ja tässä tarjottiin paikkaa mielenkiintoisessa kansainvälisessä ympäristössä, juuri osaamisalueeni keskiössä! Kävi ilmi, että olin väärässä, ja alun epäilyksistäni onkin jälkikäteen riemua riittänyt. Opin, että Jumala haluaa ensisijaisesti käyttää meidän luonnollisia vahvuuksiamme ja että saamme myös viihtyä kutsumuksessamme.”

Sanna tulee työskentelemään SAT-7:n kansainvälisellä toimistolla Nikosiassa hankehallinnollisissa tehtävissä. Hankkeista vastaavan tiimin tehtävänä on yhdistää eri maissa syntyvät ohjelmaideat ja niistä kiinnostuneet rahoittajat.

SAT-7:lla on lukuisia kumppaneita ympäri maailmaa, ja useita studioita sekä itsenäisiä ohjelmien tuottajia. Kun tuottajalla on ajatus ohjelmasta, hankehallintotiimi arvioi suunnitelman sisällön ja taloudelliset resurssit ja pyytää tarvittaessa muokkaamaan suunnitelmaa.

Kun ohjelmaluonnos on ennalta sovittujen tavoitteiden mukainen, tiimi etsii maailmanlaajuisesta kumppaniverkostosta sopivat rahoittajat ja tekee heille hanke-ehdotuksen sekä rahoitushakemuksen ohjelman toteuttamiseksi. Monilla kumppaneilla on erityinen kohderyhmä, jonka ohjelmia he haluavat tukea, esimerkiksi lapset, naiset tai jokin tietty kieli.

Kun kiinnostunut kumppani löytyy, hanke toteutetaan, ja jälkikäteen tiimi raportoi kumppanille hankesuunnitelman mukaan, kuinka monta ohjelmaa rahoilla on tehty, milloin ne on näytetty televisiossa ja mitä muita kuluja rahoilla on katettu.

Kyproslainen Christiana työskentelee myös hankehallintatiimissä.

Yhden tv-ohjelman tekemiseen tarvitaan paljon väkeä: ohjaajat, juontajat, kameramiehet ja muu tekninen henkilöstö, ohjelmasuunnittelija, jaksojen esitysjärjestyksen ja ajankohdan suunnittelija, katsojapalautteeseen vastaajat ja niin edelleen. Hankehallintotiimi varmistaa, että näillä ammattilaisilla on rauha tehdä sitä, mitä parhaiten osaavat: laadukkaita ohjelmia katsojien omilla kielillä.

Kun hanketiimillä on kokonaiskuva sekä kumppaneista että ohjelmista, se pystyy helposti löytämään sopivat rahoittajat kuhunkin tilanteeseen ja varmistamaan luotettavan tiedonsiirron ja raportoinnin englannin kielellä, eikä ohjelmien tekijöiden tarvitse käyttää aikaa tällaisiin paperitöihin.

Tältä näyttää Sannan tuleva työpaikka.

”Kävin kevättalvella tutustumassa tulevaan työpaikkaani, ja odotan jo innolla pääseväni tutustumaan tuleviin työtovereihin ja tiimiini, jossa on lisäkseni kaksi suomalaista ja kaksi kyproslaista. Pääkonttorilla on ihmisiä yli kymmenestä eri maasta ja kieliä jotakuinkin yhtä monta, joten työkielenä on englanti. Odotan kuitenkin saavani opiskella myös kreikkaa, jota Kyproksella puhutaan”, Sanna kertoo.

Mikä mediatyössä sitten motivoi?

”Erään lounaskeskustelun aikana minulle todettiin, että tv-, radio- ja mediatyöhän ovat kuin puimureita Jumalan elopellolla. Se avasi silmäni aivan uudella tavalla. Näillä työkaluilla voidaan tavoittaa ilosanomalla Jeesuksesta miljoonia ihmisiä maissa, joissa saman uutisen kertominen henkilökohtaisesti voi viedä hengen. Jeesuksen sovitustyöstä kertomisen lisäksi katsojille, erityisesti naisille, tarjotaan kristillisiä neuvoja vanhemmuuteen ja perhe-elämään. Lapsille tarjotaan koulutusta, opetetaan lähimmäisenrakkautta ja kerrotaan, kuinka arvokkaita he ovat. On ilo olla mukana työssä, jossa saa olla viemässä toivoa ja Jumalan rakkautta suoraan ihmisten olohuoneisiin.”

Tv-ohjelmien tekeminen on kallista. Ohjelmilla on kuitenkin jo 25 miljoonaa katsojaa 25 eri maassa, joten rahoilla tavoitetaan valtavasti ihmisiä. Yhdellä eurolla saakin yhdelle perheelle koko vuoden ohjelmat. He tarvitsevat ilosanomaa − kerro se. Lahjoita nyt!

Lahjoita tähän työhön:


Lue lisää SAT-7:stä, mediatyöstä ja kevätkeräyksestä:

He tarvitsevat ilosanomaa – kerro se
Mediatyössä SAT-7:n kanssa
Verkostoitumassa SAT-7:n kanssa