Daniel de Carvalho, 20, on viime vuoden ylioppilas. Sukunimi tulee brasilialaiselta isältä. Lähetyslapsena hän on reissannut perheensä kanssa ympäri maailmaa.

Daniel de Carvalho nostaa yhdeksi tärkeimmistä uskonmatkansa oivalluksista Jumalan armon ymmärtämisen: armo on lahja Jumalalta, eikä kiristysväline.

Daniel de Carvalho: Armo on lahja Jumalalta

Daniel de Carvalho, 20, on viime vuoden ylioppilas. Sukunimi tulee brasilialaiselta isältä. Lähetyslapsena hän on reissannut perheensä kanssa ympäri maailmaa. Englanti, Brasilia, Karibia, Afrikka. Suosikkipaikka ulkomailla on kuitenkin Färsaaret.
– Siellä oli mahtava yhteishenki, ja ihmiset olivat tosi vieraanvaraisia.

Nyt perhe asuu Järvenpäässä. Seuraava etappi on Aalto-yliopisto ja teknillinen fysiikka.

Vaikka Daniel de Carvalho on lähetystyöntekijöiden lapsi,  usko Jeesukseen ei aina ole ollut hänelle kovin selvä. Teen Street -tapahtuma Saksassa ja seuraavan vuoden rippileiri olivat käänteentekeviä. Nuori mies nostaa uskonmatkansa yhdeksi tärkeimmistä  oivalluksista Jumalan armon ymmärtämisen  Saksan-aikana: armo on lahja Jumalalta eikä kiristysväline.

Toinen oivallus liittyy uskoon ja Jumalan sanaan. Silloinkin kun elämä tuntuu kiertävän kehää, meidän tulee elää uskossa totuuteen, ei tunteiden mukaan.

Vahva perustus

Raamatun Filippiläiskirjeen jae 4:6 rauhoittaa Daniel de Carvalhoa usein: ”Älkää olko mistään huolissanne, vaan saattakaa aina se, mitä tarvitsette, rukoillen, anoen ja kiittäen Jumalan tietoon.” Jae sopii hänen kokemuksensa mukaan moneen tilanteeseen.
– Voimme olla aina yhteydessä Jumalaan. Ja rukous oikeasti toimii. Daniel de Carvalho rohkaisee luottamaan rukoukseen ja opiskelemaan Raamattua, jopa ulkoa.
– Pitäähän sitä tuntea aseensa. Jumalan Sana antaa myös elämälle suunnan. Sen lukeminen ikään kuin kirkastaa näköä. Jos Raamattu unohtuu, elämästä tulee jotenkin sumeaa. Eikä se ole pelkkä ase vaan rakkauskirje, hän lisää.

Ryttylässä sijaitsevan Kansanlähetysopiston leirillä kysyttiin joskus unelmista.
– Vastasin, että haluan muuttaa jonkun maailmaa.
Paljon myöhemmin joku kertoi muistavansa tämän vastauksen, vaikka hän ei itse siinä hetkessä muistanut sitä.
– Tavallaan se unelma toteutui jo siinä jollain tavalla.

Daniel de Carvalho haluaisi myös olla isä, ja hänestä olisi mahtavaa tehdä keksintöjä, jotka auttavat ihmisiä. Perhe on hänen mielestään kuitenkin tärkeämpi kuin menestys työssä. Hän jättääkin jälkeensä lempeän ja isällisen mielikuvan, esimerkin viisaudesta ja rauhasta.

Kuva ja tekstit: Uudenmaan Kansanlähetys

Uudenmaan Ev.lut. Kansanlähetyksellä on monipuolista toimintaa kaikenikäisille ympäri Uuttamaata. Aikuisille, nuorille aikuisille, nuorille sekä junioreille on oma ohjelmansa, ja piiri järjestää myös matkoja vuosittain. Lisäksi Lähetyskirppis Patina toimii Tikkurilan keskustassa.