Aika on täyttynyt

19.6.2018

Tämä on kolmas osa apulaislähetysjohtaja Teijo Peltolan opetussarjasta ”Mukana Jumalan lähetyksessä”. Ensimmäinen osa on luettavissa täällä, ja toinen osa täällä. Koko opetussarja on kuunneltavissa avaimia.net-kanavalla tästä linkistä.

Lähdemme nyt Jeesuksen ja hänen opetuslastensa matkaan; niihin maisemiin ja siihen ympäristöön, josta ilosanoma Jeesuksesta Kristuksesta lähti liikkeelle. Mitä Jeesuksen ja opetuslasten matkassa tapahtuu ja mitä voimme näkemästämme ja kuulemastamme oppia? Ja millä tavalla meitä kutsutaan – opetuslasten tavoin – mukaan Jumalan lähetykseen, sen eri tehtäviin? Tämän kolmannen raamattutuokion aihe on ”Aika on täyttynyt.”

”Kun Johannes oli vangittu, Jeesus palasi Galileaan ja julisti Jumalan evankeliumia. Hän sanoi: ”Aika on täyttynyt, Jumalan valtakunta on tullut lähelle. Kääntykää ja uskokaa hyvä sanoma!” (Mark. 1:14–15) Markuksen evankeliumin ensimmäinen luku pysäyttää meidät historialliseen hetkeen, jossa Johannes Kastaja on vangittu. Hänen julkinen toimintansa on päättynyt ja hän pysyi tiettävästi vangittuna kuolemaansa saakka. Jeesuksen julkinen toiminta alkaa, ja Jeesus kiteyttää ihmiskunnan historian taitekohdan kolmella sanalla: Aika on täyttynyt.

Johannes Kastaja oli saattanut loppuun tehtävänsä ja tie oli tasoitettu Messiaan tulla. Jeesuksen ja opetuslasten kohdalla tilanne tarkoitti myös sitä, että oli aika jatkaa matkaa eteenpäin ja siirtyä Galileaan ja kutsua siellä olevat opetuslapset mukaan.

Aika on täyttynyt. Aika on täyttynyt monessa merkityksessä:
Kirkkomme Kristinoppi opettaa, että Jumala on ilmoittanut itsensä meille monin tavoin; luonnossa, elämämme kohtaloissa, kansakuntien vaiheissa ja omassa-tunnossamme. Erityisellä tavalla Jumala on ilmoittanut itsensä meille Jumalan sanassa eli Raamatussa ja Jeesuksessa Kristuksessa.

Heprealaiskirjeen 1. luvun jakeissa 1–3 tämä kiteytetään näin: ”Monet kerrat ja monin tavoin Jumala muinoin puhui isillemme profeettojen suulla, mutta näinä viimeisinä aikoina hän on puhunut meille Pojassaan, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi ja jonka välityksellä hän myös on luonut maailmat. Poika on Jumalan sädehtivä kirkkaus, hänen olemuksensa kuva, ja hän ylläpitää kaikkea olemassa olevaa sanansa voimalla. Toimitettuaan puhdistuksen synneistä hän on asettunut korkeuksissa istuimelleen Majesteetin oikealle puolelle.” (Hepr. 1:1–3)

Meidän ei tarvitse etsiä Jumalaa hapuilemalla ja umpimähkään, vaan me voimme kuulla Jumalan kertovan meille itsestään Raamatun lehdillä. Läpi Raamatun kulkee kuin punaisena lankana lupaus ja sanoma Jeesuksesta Kristuksesta. Siksi on aika tarttua Raamattuun ja harjoittaa sen lukemista. Raamattua kannattaa ensinnäkin lukea ja toiseksi lukea aina niin, että etsii sieltä Kristusta. Raamatun pääsanoma on hyvä uutinen Jeesuksesta Kristuksesta ja hänen hankkimastaan pelastuksesta, syntien anteeksiantamuksesta ja iankaikkisen elämän toivosta.

Aika on siis täyttynyt niin, että nyt me tiedämme, mistä ja kuinka voimme löytää Jumalan: ”Tämä on kirjoitettu siksi, että te uskoisitte Jeesuksen olevan Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä, kun uskotte, olisi elämä hänen nimensä tähden.” (Joh. 20:31) Näin lupaukset ovat täyttyneet; ”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän” (Joh. 3:16).

Kaikki edellä sanottu on totta, mutta miten se koskee juuri minua ja sinua ja mihin se meitä kutsuu? Sillä tavalla, että me elämme aikaa, jolloin Jeesus on tullut maailmaan, hänestä voi saada tietoa ja hänet voi oppia tuntemaan ja hän kutsuu ja vetää meitä puoleensa tavalla, jonka Raamattu meille opettaa.

Ihmisen elämässä voi olla aikoja, jolloin Jumala erityisellä tavalla vetää puoleensa. Monen kokemus on, että tällainen aika, jota kristillisessä perinteessä kutsutaan etsikkoajaksi, on annettu usein nuoruudessa, mikä onkin luonnollista, koska nuoruuteen kuuluu myös maailmankuvan ja vakaumuksen muodostaminen.

Puhe etsikkoajasta ei kuitenkaan tarkoita, että Jumalan kutsu koskisi vain aikoja, jolloin tunnemme erityisen sisäisen kutsun. Jokainen päivä on armon aikaa, eikä armon aikaa ole loputtomasti.

Profeetta Jesaja sanoo asian näin: ”Etsikää Herraa, kun hänet vielä voi löytää, huutakaa häntä avuksi, kun hän on lähellä!” (Jes. 55:6) Ja Heprealaiskirjeen kirjoittaja sanoo: Kirjoituksissa siis sanotaan: — Jos te tänä päivänä kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydäntänne (Hepr. 3:15).

Sanansa kautta Jumala auttaa meitä myös näkemään oman tilamme ja Psalmin sanoin rukoilemaan: ”Sinua ainoata vastaan minä olen syntiä tehnyt, tehnyt sitä, mikä on pahaa sinun silmissäsi” (Ps. 51:6). Näin Jumala kutsuu meitä tunnustamaan syntimme ja kääntymään Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen puoleen, joka lupaa: ”Sitä, joka luokseni tulee, minä en aja pois.” (Joh. 6:37).

Lähdimme liikkeelle Markuksen evankeliumin 1. luvusta, jossa Jeesus aloittaa julkisen toimintansa ja hänestä sanotaan: ”Kun Johannes oli vangittu, Jeesus palasi Galileaan ja julisti Jumalan evankeliumia. Hän sanoi: ”Aika on täyttynyt, Jumalan valtakunta on tullut lähelle. Kääntykää ja uskokaa hyvä sanoma!” (Mark. 1:14–15).

Aika on täyttynyt. Meille, tämän päivän Jeesuksen seuraajille, kuuluu myös kutsu kulkea kaikki päivät hänen seurassaan. Tärkeää on, että pidämme huolta seurakunta-yhteydestämme, ja jos sellaista ei vielä ole, etsimme sen. Jokaisella meillä on oma paikkamme arkisessa kutsumuksessamme palvella lähimmäistämme ja Jumalaa, työssä, perhepiirissä, ystävyyssuhteissa ja työelämässä.

Tehtävämme on edelleen viedä sanomaa Jeesuksesta Kristuksesta kaikkialle maailmaan – sinne missä Jeesusta Kristusta ei vielä tai ei enää tunneta. Aikaa on rajallisesti, sekä meillä yksittäisinä ihmisinä, että ihmiskuntana.

”Aika on täyttynyt” myös etsiä oma paikkamme Jumalan lähetyksessä, lähettäjänä tai lähtijänä, tehtävässä, joka on vielä kesken (Matt. 28:18–20).

Teijo Peltola
apulaislähetysjohtaja

Tue työtä

Voit tukea Teijon Peltolan työtä Kansanlähetyksessä kertalahjoituksella tästä painikkeesta. Kertalahjoituksessa erillisenä tilisiirtona suoraan pankkiin tilinumero on FI14 5043 1920 0034 52. Teijo Peltolan viite on 33145
Kuukausilahjoittajaksi voit ryhtyä tämän painikkeen alapuolelta.
Kiitos lahjastasi! Jumalan siunausta sinulle

Lahjoita

Share This